MERCAT DE L'ART, COL·LECCIONISME I MUSEUS

Palau Maricel, Sitges, 2020

Bernat Puigdollers és autor d'un article d'investigació dedicat a la figura de l'antiquari Baldomero Falgueras Carreras-Almató.



Aquesta Jornada és una iniciativa per aprofundir en l’estudi del col·leccionisme d’art a Catalunya i intenta desvetllar la curiositat sobre els col·leccionistes i sobre els seus lligams amb el mercat de l’art, una problemàtica que ha estat molt poc analitzada per la histo- riografia, fins i tot la més recent. La trobada es realitza novament a Sit- ges, on dos dels seus espais patrimonials més importants representen dues importants fites de la història del col·leccionisme al nostre país: el Cau Ferrat de Rusiñol i Maricel de Charles Deering.


La donació de la col·lecció d’art de Santiago Rusiñol a la seva mort l’any 1931 no va ser la primera rebuda als museus de Catalunya, l’havien pre- cedit Camil Fabra Marquès d’Alella el 1902, Enric Batlló i Batlló el 1914, Josep Font i Gumà el 1922, o Emili Cabot i Rovira el 1924, entre d’altres que també podríem citar. Rusiñol sí va ser però el primer en llegar-nos el conjunt dels seus afanys, el Cau Ferrat, on el contingut i el continent es presenten -i han perdurat!- en una perfecta simbiosi. Fou el primer en oferir-nos un espai de col·leccionista. Han vingut altres després: Marés, Pérez Rosales, Deu, Abelló, Godia, Mascort, Daurella, Sorigué, Bassat o Vila Casas. D’altres s’han perdut en el camí, com ara el mateix Maricel de Deering.


El museu de col·leccionista és una tipologia singular que ens acosta de forma directa a la intensa activitat del seu creador en la troballa i el rescat de les peces en el mercat de l’art. El seu estudi ens pot donar informació molt valuosa sobre l’evolució del gust i sobre les actituds envers els objectes del passat.


Contingut del llibre:


Francesc Quilez, (Museu Nacional d’Art de Catalunya). Un episodi rellevant de la historia de l’humor gràfic a Catalunya: la col·lecció Agell del Museu Nacional d’Art de Catalunya.


Pere Duran (Col·lecció Duran Farell). La col·lecció Duran-Vall-Llosera.


Joan Yeguas (Museu Nacional d’Art de Catalunya). Francesc Fàbregas i Mas (1853-1933): metge, polític, benefactor i col·leccionista.


Juan Carlos Aparicio Vega (Universidad de Oviedo). El Salón de arte del Bazar Masaveu de Oviedo (1918-1927).


Sara Vila Gomà, Fernando Rivière de Caralt (1904-1992), passió pel col·leccionisme.


Bernat Puigdollers (Museu de Montserrat). Baldomero Falgueras (1915-2005), un antiquari de postguerra.


Alberto Velasco (Universitat de Lleida) Alexandre Soler i March (1874-1949)


Edita: Universitat Autònoma de Barcelona

Any: 2021

Pàgines:

ISBN: 978-84-490-9426-2

Mides: x cm






DESCARREGA AQUESTA PUBLICACIÓ


 

LA PREMSA N'HA DIT...


Historiador i crític d'Art